کیفیت دیزل ژنراتور چگونه سنجیده میشود

کیفیت دیزل ژنراتور چگونه سنجیده میشود

کیفیت دیزل ژنراتور در عملکرد آن تاثیر بسزایی دارد. از طرف دیگر، اگر نگران آینده محیط زیست هستیم، موارد زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنیم. عادات بد زیادی وجود دارد که به سیاره زمین آسیب می‌رساند که یکی از بدترین آن‌ها استفاده از دستگاه هایی است که ردپای کربن زیادی از خود به جای می‌گذارند مانند دیزل ژنراتورهای بی کیفیت. 

هرچند می‌توانید با انجام اقدامات خاصی، راندمان سوخت را بهبود بخشیده و اثرات زیست محیطی ژنراتورهای برق خود را کاهش دهید اما به هر حال بهتر است هنگام خرید دستگاه های مولد برق با کیفیت قطعات و ساخت آنها توجه کنید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید.

 

راه‌های بهبود کیفیت دیزل ژنراتور

 

ژنراتورهای برق به بخشی ضروری از جامعه مدرن تبدیل شده اند. از ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی گرفته تا امکانات تجاری، مانند سایت‌های ساخت‌وساز، بیمارستان‌ها و مؤسسات آموزشی. بسیاری از مؤسسات مدرن از ژنراتورها برای تأمین برق استفاده می‌کنند. آن‌ها همیشه کم مصرف‌ترین یا سازگارترین گزینه با محیط زیست نیستند، اما اقدامات زیادی برای بهبود کیفیت دیزل ژنراتور وجود دارد. با وجود طیف گسترده‌ای از مولدهای موجود در بازار، ژنراتورهای دیزلی محبوبیت زیادی به دست آورده اند. این به دلیل عملکرد بهبود یافته، کیفیت بالای یاخت و قابلیت اطمینان عالی آن‌ها است. 

همچنین این ژنراتورها به گونه‌ای بهینه طراحی شده‌اند که نیاز به نگهداری کمتری داشته باشند و نسبت به سایر گزینه‌ها مانند ژنراتورهای بنزینی ایمن‌تر هستند. با این وجود، شایان ذکر است که این ژنراتورها با گازوئیل کار می‌کنند، سوختی که از نفت خام تولید شده است. بنابراین، استفاده بیش از حد از ژنراتورها تقاضا برای گازوئیل را افزایش می‌دهد، که به نوبه خود، کاهش ذخایر نفت را تسریع می‌بخشد. 

با توجه به اینکه نفت یک سوخت فسیلی تجدید ناپذیر است که با سرعت نگران کننده‌ای در حال اتمام است، وقت آن رسیده است که راه‌هایی برای افزایش راندمان سوخت و کیفیت دیزل ژنراتور خود ابداع کنید. این نیز به دلیل افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی ضروری است. 

صرف نظر از اینکه از ژنراتور برای مقاصد تجاری یا خانگی استفاده می‌کنید، راه‌های مختلفی برای کاهش مصرف سوخت آن وجود دارد. 

 

1. تعمیر و نگهداری منظم را نادیده نگیرید

 

نکته اینجاست که حتی بهترین ژنراتورهای دیزلی پس از مدتی که برای دوره‌های طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، دچار فرسودگی قابل توجهی می‌شوند. این به نوبه خود می‌تواند در کیفیت و عملکرد دیزل ژنراتور اختلال ایجاد کند و در نتیجه باعث مصرف سوخت بیشتر از حد لازم شود. بدتر از آن، دستگاهی که تحت فشار کار می‌کند می‌تواند خطرات ایمنی را به همراه داشته باشد. 

به همین دلیل است که به عنوان یک قانون اساسی، شما باید به صورت دوره ای، مولد خود را توسط یک تکنسین خبره و با تجربه تعمیر کنید. به غیر از تعمیر و نگهداری متداول، آن‌ها همچنین به شما کمک می‌کنند تا اجزایی را که نیاز به تعمیر یا تعویض دارند شناسایی کنید. برای بهبود کیفیت دیزل ژنراتور اطمینان حاصل کنید که یک تامین کننده قابل اعتماد برای خرید قطعات یدکی اصلی و با کیفیت برای ژنراتور خود پیدا کرده اید. 

از طرف دیگر، می‌توانید با سازنده برای در دسترس بودن اجزای مورد نیاز مشورت کنید. همچنین، فراموش نکنید که ضمانت قطعات جدیدی را که خریداری می‌کنید بررسی کنید. علاوه بر این، ایده خوبی است که با تکنسین تعمیر صحبت کنید تا بهترین روش‌های ایمن و کارآمد برای بهبکود کیفیت دیزل ژنراتورها درک کنید. 

 

کیفیت دیزل ژنراتور

 

 

2. برای حفظ کیفیت دیزل ژنراتور، استفاده از آن را به حداقل برسانید

 

ساده‌ترین راه برای کاهش مصرف سوخت و حفظ کیفیت دیزل ژنراتور استفاده از آن برای مدت زمان کمتر است. با این حال، با توجه به اینکه هدف اصلی از نصب یک ژنراتور، پشتیبانی برق است، نمی‌توانید به سادگی آن را زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید، خاموش کنید. این امر به ویژه برای موسسات تجاری مانند بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان و آپارتمان‌ها بسیار مهم است. بهترین راه برای کاهش مصرف، ایجاد تمهیداتی مانند قابلیت قطع اتوماتیک است. 

با خرید با کیفیت ترین دیزل ژنراتورهای مجهز به سیستم قطع اتوماتیک می توانید مطئن باشید که وقتی برق شهری مجددا وصل می شود ژنراتور به طور خودکار خاموش می شود و نیازی نیست نگرام باشید که در اثر سهل انگاری فراموش کنید که دستگاه را خاموش کنید.

 

این مطلب را هم مطالعه کنید: خرید دیزل ژنراتور

 

3. ژنراتور را به صورت دوره ای تمیز کنید

 

نکته اینجاست که کار طولانی مدت دیزل ژنراتور منجر به تولید خاکستر کربن پلیمری می‌شود. این خاکستر می‌تواند روی اجزای مختلف ژنراتورها از جمله سوپاپ، انژکتور، پیستون و موتور جمع شود. به همین دلیل است که کیفیت دیزل ژنراتور شما ممکن است پس از چند ماه کارکرد شروع به انتشار دود سیاه کند و حتی خراب شود. 

جدا از نگرانی‌های زیست محیطی، رسوبات کربن روی موتور ژنراتور می‌تواند بر عملکرد آن تأثیر بگذارد و باعث مصرف سوخت بیشتر شود. به همین دلیل ایده خوبی است که حداقل دو بار در سال ژنراتور خود را تمیز کنید و آثار ذخایر کربن را از بین ببرید. تعداد بهینه پاکسازی به میزان دقیق استفاده شما از ژنراتور بستگی دارد. همیشه می‌توانید دفترچه راهنمای دستگاه را بررسی کنید و اجزای مختلف ژنراتور را با دست بشویید. با این حال، اگر مهارت‌های فنی لازم را ندارید، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. 

 

عوامل موثر بر کیفیت دیزل ژنراتور

 

اضافه بار یا کم بار کار کردن ژنراتور می‌تواند منجر به مصرف بیش از حد سوخت و از بین رفتن کیفیت دیزل ژنراتور شود. 

به عنوان مثال، اگر ژنراتور با بار کمتر از ۵۰ درصد کار کند، رسیدن به حداکثر دمای عملیاتی بیشتر طول می‌کشد. در نتیجه، سوخت بیشتری را می‌سوزاند. 

به همین ترتیب، بارگذاری بیش از حد ژنراتور به اجزای آن فشار وارد می‌کند و در نهایت باعث کاهش راندمان سوخت می‌شود. 

به همین دلیل است که برای ارزیابی نیاز انرژی خود و انتخاب ژنراتور با ظرفیت بار مناسب باید با یک فروشنده یا تکنسین مجرب مشورت کنید. 

 

سخن پایانی

 

تفاوتی ندارد از دیزل ژنراتور برای تامین برق خانه خود استفاده کنید یا یک مجتمع اداری، در هر صورا باید اقدامات مناسبی را برای کاهش مصرف سوخت و بهبود کیفیت دیزل ژنراتور انجام دهید تا مطمئن شوید که ردپای کربن دی اکسید در محیط زیست به حداقل رسیده و کیفیت دیزل ژنراتور تا حد ممکن حفظ شده است. 

جدا از اینکه، حفظ کیفیت دستگاه، کار درستی برای محیط زیست است، باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌ها نیز می‌شود.